خواص گشنیز

خواص گیاهان تازه اغلب نادیده گرفته شده است. با این حال، آنها می توانند، به لطف محتوای آنتی اُکسیدانی بالای خود، درست همانند میوه و سبزی برای سلامتی مفید باشند. آموختن نحوه مصرف گیاهان و ادویه های تازه مانند خواص گشنیز برای عطر و طعم دادن به غذاها می تواند در کاهش میزان مصرف سدیم نیز کمک کننده باشد.

در این مقاله تاریخچه مختصری از گشنیز را ارائه داده، محتوای تغذیه ای آن را تشریح کرده، و درباره خواص گشنیز بحث می کنیم.

گشنیز چیست؟

گشنیز یک گیاه سالیانه است از خانواده چتریان، که دارای ۳۷۰۰ گونه است از جمله هویج، کرفس و جعفری.

همه قسمتهای این گیاه خوراکی هستند. اما برگهای تازه و دانه های خشک آن بیشترین استفاده را در آشپزی دارند. در ایالات متحده اغلب به برگهای این گیاه گشنیز می گویند. همچنین گشنیز به عنوان جعفری چینی نیز نامیده می شود. این مقاله بر روی خواص دارویی برگهای گیاه گشنیز تمرکز دارد.

گشنیز برای یک مدت زمان طولانی به عنوان غذای انسانی بوده است. در یک غار در فلسطین مقداری گشنیز خشک یافت شد که به ۶۰۰۰ سال قبل از میلاد بر می گشت. همچنین بقایایی از آن در مصر باستان کشف گردید. که نشان می دهد استفاده از آن حتی در تمدن های باستانی گسترده بوده است.

اگر چند صد سال جلوتر بیاییم، گشنیز در سال ۱۶۷۰ به مستعمرات اولیه بریتانیا در آمریکای شمالی آورده شد. این امر سبب شد تا گشنیز به عنوان اولین گونه هایی که توسط ساکنین اولیه کِشت می شد تبدیل گردد.

خواص گشنیز

مدت زمان طولانی است که مصرف غذاهای گیاهی با کاهش خطر ابتلاء به بیماریهای مرتبط با شیوه زندگی همراه بوده است. برخی مطالعات نشان می دهند که افزایش مصرف غذاهای گیاهی مانند گشنیز سبب کاهش خطر چاقی، مرگ و میر کلی، دیابت و بیماریهای قلبی می شود در حالیکه باعث داشتن پوست و مویی سالم شده، انرژی را افزایش داده و وزن را پایین تر نگه می دارند.

نگهدارنده طبیعی

نشان داده شده است که به دلیل آنتی اُکسیدان بالا، عصاره استخراج شده از برگهای گشنیز وقتی که به غذاهای دیگر افزوده می شود، از اکسیداسیون ناخواسته جلوگیری نموده یا فساد آن غذا را به تأخیر می اندازد.

همچنین مشخص شده است که یک ترکیب یافت شده در برگها و دانه گشنیز – دودکانل – دارای اثر ضد باکتریایی در برابر سالمونلا می باشد. در تست های آزمایشگاهی، دودکانل نسبت به آنتی بیوتیک دارویی رایج جنتامایسین دو برابر در کُشتن سالمونلا مؤثرتر بود.

ما از اینکه دودکانل چنین آنتی بیوتیک قوی ای است متعجب شدیم. این مطالعه نشان می دهد که مردم باید سالسا بیشتری را همراه با غذاهای خود مصرف کنند، به ویژه سالسا تازه.

Isao Kubo، پژوهشگر اصلی

سم زدایی سرب

مشخص شده است که گشنیز انباشتگی سُرب را در موش ها سرکوب می کند. که این امید را به ما می دهد که بتوانیم با مصرف گشنیز به جنگ مسمومیت سرب و سایر فلزات سنگین برویم. همچنین این گیاه به عنوان یک تصفیه کننده آب طبیعی مورد مطالعه قرار گرفته است.

از جمله خواص گشنیز خاصیت ضد میکروبی آن است که باعث شده تا در بسیاری از شربت ها و آبمیوه های سم زدای کنونی مورد استفاده قرار بگیرد.

ارزش غذایی گشنیز

یک چهارم پیمانه گشنیز (در حدود چهار گرم) حاوی:

  • ۱ کالری
  • ۰ گرم چربی
  • ۰ گرم کربوهیدرات
  • ۰ گرم پروتئین
  • ۲ درصد مقدار روزانه ویتامین C
  • ۵ درصد مقدار روزانه ویتامین A

همچنین گشنیز حاوی ویتامین K و مقدار کمی فولات، پتاسیم، منگنز، و کولین، همچنین آنتی اُکسیدانهای بتا کاروتن، بتا کریپتوکسانتین، لوتئین و زیگزانتین است.

گشنیز با غذاهای دیگر

گشنیز به خوبی با غذاهای دیگر به ویژه غذاهای مکزیکی و غذاهایی که لوبیا سبز، پنیر، تخم مرغ و ماهی دارند همراه می شود.

چگونه گشنیز بیشتری را در رژیم غذایی خود جای دهیم

افزودن گشنیز یک روش عالی برای عطر و طعم بخشیدن به یک غذا یا نوشیدنی است، بدون آنکه کالری، چربی یا سدیم بیشتری به آن بیافزاید. گشنیز (همراه با نعناع و ریحان) یک گیاه رایج و لطیف است، که دارای برگهای نازک می باشد و بهتر است در مرحله پایانی پُخت به غذا افزوده گردد تا طعم و بافت ظریف خود را حفظ نماید.

گشنیز از جمله گیاهانی است که به آسانی رشد می کند. و می توان آن را به راحتی در گلدان های کوچک در پنجره های آفتابگیر پرورش داد. در هنگام آماده سازی گشنیز برگهای آن را از ساقه جدا نموده وفقط از برگهای آن استفاده کنید. از یک چاقوی تیز استفاده کرده و با ظرافت آن را برش دهید.

استفاده از چاقوی کُند یا سفت باعث می شود تا گیاه کبود شده و بسیاری از عطر و طعم آن در سطح تخته بُرش بر جای بماند.

گشنیز به خوبی با بیشتر غذاها، به ویژه غذاهای مکزیکی، یا غذاهای تایلندی و غذاهایی که لوبیا سبز، پنیر، تخم مرغ و ماهی دارند همراه می شود. همچنین گشنیز به عنوان یک چاشنی برای سوپ ها و سالادها خیلی عالی می باشد.

استفاده از گشنیز خشک نیز بسیار مفید می باشد. یک مطالعه که از طرف دانشکده پزشکی دانشگاه UCLA آمریکا انجام شده نشان می دهد که ۹ گیاه و ادویه محبوب شامل گشنیز، شوید، سیر، زنجبیل، علف لیمو، پونه کوهی و جعفری خاصیت آنتی اُکسیدانی خود را در طول فرآیند خشک کردن حفظ می کنند.

گشنیز خشک

گشنیز خشک را فقط از عطاری آنلاین هزار و چهل گیاه تهیه کنید.

لطفاً برای ارتقاء سلامت جامعه این مطلب را به اشتراک بگذارید
درباره احسان رضایی

تیم تحریریه هزار و چهل گیاه با بهره‌گیری از دانش افرادی که قریب بیش از چهل سال سابقه درخشان در فروش و توزیع مرغوبترین گیاهان دارویی و ادویه‌جات در سطح کشور دارند اقدام به عرضه و توزیع گیاهان داروئی و ادویه‌جات به شیوه‌ای نوین نموده است.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.